lørdag 5. juni 2010

Ordet ”Ikke” får det til å klikke

”Jeg må ikke treffe den steinen som ligger midt i veien foran der”, har sikkert noen tenkt som unge eller eldre syklister. ”Pass på at du ikke søler ved bordet i dag”, kan noen av oss som foreldre ha sagt en gang. ”Jeg vil ikke ha en lang og omstendelig rapport” har jeg sagt som leder, osv. Kodeordet er IKKE…. som får det til å klikke.

Negasjoner har en tendens til å skape en virkelighet. Hvis jeg sier ”Ikke tenk på en hvit hest” – så er sjansen meget stor for at du nettopp gjorde akkurat det. Og tankene påvirker handlinger. Det er så fort gjort å fokusere på det man ikke vil oppnå. I aller beste mening, selvfølgelig. Men det har en lei tendens til å utløse det motsatte av hva man vil oppnå. I sykkel eksemplet: hjernen styrer kroppen mot steinen man gjerne vil unngå å treffe. Hvorfor? Flere grunner, og noen av dem er verd å dvele litt ved.
Ordene skaper bilder, og bilder er sterke som drivkraft. Hvis jeg sier at jeg ikke vil ha en lang og omstendelig rapport, så har jeg skapt et mentalt bilde av en lang og omstendelig rapport. Personen som skal lage rapporten må kompensere for et sterkt bilde.
I tillegg kommer det emosjonelle elementet: hvis jeg sier det slik er sannsynligheten stor for at jeg står foran en person som har lett for å lage rapportene lange og omstendelige (etter min mening!). Kanskje har dette vært et tema før (tenk på sølingen ved bordet for eksempel!). Ved å kommunisere med IKKE, så øker jeg motstanden i tillegg til å skape feil bilde.

Alternativet er i prinsipp veldig enkelt, men kan være vanskelig å gjennomføre. Jeg kunne si at jeg blir svært glad hvis jeg får en rapport på to sider med klare anbefalinger hvis det er mulig. - ”Er det vanskelig, sier du?” – ”La oss se hva vi kan gjøre for å gjøre den kortere, men like god”.
Fokuser mest mulig på det vi vil oppnå. Fokuser på hvordan det ser ut når vi har fått det til. Skap et bilde av det vi vil oppnå som er MYE sterkere enn et vi ikke vil.

English summary: Negations tend to drive behaviour, unfortunately often in the wrong direction. If I say: “I do NOT want a long report” I potentially create two outcomes: 1) I have created a mental picture of a long report and might increase the chance of getting it, and 2) I have potentially created de-motivation and resistance.
The alternative is very simple: focus on what you DO want. Fine tune your language to the desired end state.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar